Skidsemester, en riktig nitlott

Idag bjuder jag på ett Kåseri (som en krönika, fast med syfte att underhålla)


Inte en enda gång har jag vunnit på ett lotteri - förrän nu. Glad i hågen trodde jag att vinstlotten skulle ge mig en härlig solsemester. Till min stora besvikelse var vinsten en resa till kallare breddgrader. Vinstlotten förvandlades till en nitlott på två röda sekunder. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med att åka iväg till snö och kyla, för att kasta sig ut från en brant backe med fötterna fastspända på två okontrollerbara skidor. Att jag är så långt ifrån Anja Pärson och vintersportsstjärna man kan komma, är inget jag sticker under stolen med. Att se mig på ett par skidor måste vara ungefär lika underhållande som att se Bambi på hal is. Kommer jag hem med ett brutet ben och kroppen full av blåmärken så har jag klarat mig förvånansvärt bra. Nej, ska jag skada mig på min semester så gör jag det hellre på ett lite mer statushöjande sätt. Att fördärva ryggen när man hoppar bungyjump eller surfar på Atlanten är till exempel lite festligare, än att bryta alla kroppens ben i en frontalkrock med en snorig unge i Idres barnbacke. Därför har jag valt att bojkotta allt vad skidsemestrar innebär. Varför åka till ett ställe där alla är påpälsade med underställ, tjocka tröjor, halsdukar och mössor, när man istället kan lägga sig till rätta i en solstol och betrakta solbrända killar, som spelar beachvolleyboll med bar överkropp? Är inte det en underbar semester, så säg? Jag njuter hellre av en drink på stranden i ett exotiskt land, än står och skakar tänder vid liftkön i en populär skidort.


Det borde dock nämnas att min negativa inställning till skidsemestrar även kan bero på att jag är en riktig "kylling". Jag kan ligga vid poolen utanför ett hotell i Rhodos, mitt i högsommaren, och frysa så att jag får gåshud. Ni kanske förstår varför det känns mer aktuellt för mig med en semester i Thailand, än att ligga med huvudet begravt i snö efter ännu ett misslyckat försök med att stå upp på ett par skidor. Tacka vet jag solsemestrar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0